Als u werkloos wordt (vanuit een baan in loondienst) kunt u misschien een WW-uitkering krijgen. Een WW-uitkering vraagt u aan bij UWV. Lees alles over de voorwaarden op de website van UWV.
Stopt uw WW-uitkering en heeft u nog geen nieuw werk gevonden? Mogelijk heeft u recht op:
Lees meer over deze uitkeringen op de website van de Rijksoverheid.
Is uw WW-aanvraag afgewezen? Misschien heeft u recht op bijstand. Kijk op de website van de gemeente en neem contact op.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Telefoonnummer
14 02 23
Website
www.rijksoverheid.nl/bijstand
Bijstand is een uitkering van de gemeente. U kunt bijstand aanvragen als u geen geld heeft om van rond te komen. De bijstandsuitkering is tijdelijke hulp. De uitkering stopt als u of uw gezin weer genoeg geld verdient. De gemeente helpt bij het vinden van werk.
Of u bijstand krijgt hangt af van de voorwaarden. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Bijstand vraagt u aan bij UWV of bij uw gemeente.
Een van de voorwaarden is de taaleis. Bij het ROC kunt u cursussen volgen waarmee u bijvoorbeeld niveau 1F behaalt. Of vraag bij Vluchtelingenwerk of bij het Rode Kruis om een taalmaatje.
Maak een afspraak bij de afdeling Sociaal Domein van de gemeente voor het intakegesprek.
Ben je jonger dan 27 jaar? Dan kijkt de gemeente eerst of je een opleiding kunt volgen. Maak een afspraak met de gemeente voor informatie en advies.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl
Telefoonnummer
14 02 23
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Telefoonnummer
14 02 23
Bezoekadres
Bankastraat 27
1782 TA Den Helder
Website
www.rodekruis.nl
E-mailadres
service@redcross.nl
Telefoonnummer
0223 68 31 31
Bezoekadres
Pastoor Koopmanweg 40
1784 NX Den Helder
E-mailadres
denhelder@vluchtelingenwerk.nl
Telefoonnummer
06 23 47 37 58
Website
www.rijksoverheid.nl/bijstand
Misschien heeft u recht op een Bbz-uitkering. Dit is een bijstandsuitkering die u maximaal 12 maanden ontvangt om uw inkomen aan te vullen. Een Bbz-uitkering is meestal een lening. Houd er dus rekening mee dat u het bedrag moet terugbetalen.
Bent u tussen de 55 jaar en de pensioenleeftijd? En wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u er te weinig mee verdient? Dan komt u misschien in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. U vraagt de uitkering aan voordat u gestopt bent met uw bedrijf. De IOAZ-uitkering is een werkloosheidsuitkering. Dit betekent dat u bijvoorbeeld moet voldoen aan de sollicitatieplicht.
Lees meer over de Bbz en IOAZ op de website van de Rijksoverheid.
Kijk ook op de website van Halte Werk. Hier vindt u ook de aanvraagformulieren.
Heeft u problemen omdat u schulden heeft? Maak een afspraak met Bureau Schuldhulpverlening van de gemeente. Of neem contact op met de sociaal raadslieden van MEE & De Wering. Zij kunnen u adviseren en doorverwijzen.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Telefonisch afspraak maken: ma t/m vrij van 8.30 tot 17.00 uur.
Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Telefoonnummer
14 0223
Openingstijden: ma t/m vr 9.00 - 17.00 uur.
Bezoekadres
Mallegatsplein 10
1815 AG Alkmaar
E-mailadres
zelfstandigenloket@haltewerk.nl
Telefoonnummer
14 072, kies 'Alkmaar'
Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 8.30-17.00 uur.
Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00
Website
Rijksoverheid - Bbz
Misschien gaat u samenwonen, krijgt u een kind of gaat u een opleiding doen. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan UWV of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.
Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van UWV of neem contact op met de gemeente.
Verhuist u naar een andere gemeente? De bijstand die u ontving van uw oude gemeente stopt dan. U moet opnieuw bijstand aanvragen in uw nieuwe gemeente.
Op de website van Rijksoverheid.nl vindt u de rechten en plichten voor bijstand.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl
Telefoonnummer
14 02 23
Website
www.rijksoverheid.nl/bijstand
Website
UWV - Wijzigingen doorgeven
Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij de gemeente of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.
Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij de gemeente of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.
Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl
Telefoonnummer
14 02 23
Website
www.uwv.nl/vrijwilligerswerk
Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Cliëntondersteuning vraagt u aan bij MEE & De Wering, Mantelzorgcentrum en RCO De Hoofdzaak. Kijk op de websites voor meer informatie.
Meer informatie over wat cliëntondersteuning is, vindt u op de websites van Regelhulp en de Nationale ombudsman.
Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland.
Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder
Website
www.mantelzorgcentrum.nl
E-mailadres
info@mantelzorgcentrum.nl
Telefoonnummer
022 374 70 09
Klik op Ik zoek hulp.
Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.
Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00
Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder
E-mailadres
clientondersteuning-kop@rcodehoofdzaak.org
Telefoonnummer
022 368 46 96
Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Inloopspreekuur:
Postadres
Noorderkade 116
Website
www.juridischloket.nl/alkmaar
Telefoonnummer
0900 80 20 (€ 0,25 per minuut)
Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Onafhankelijke cliëntondersteuning vindt u bij MEE & De Wering, bij Mantelzorgcentrum en bij RCO De Hoofdzaak. Dit is gratis.
Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland.
Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder
Website
www.mantelzorgcentrum.nl
E-mailadres
info@mantelzorgcentrum.nl
Telefoonnummer
022 374 70 09
Klik op Ik zoek hulp.
Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.
Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00
Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder
E-mailadres
clientondersteuning-kop@rcodehoofdzaak.org
Telefoonnummer
022 368 46 96
Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555