Geld voor leren

Als u jonger bent dan 30 jaar kunt u bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) studiefinanciering aanvragen. Wie ouder is dan 30 jaar maar jonger dan 55 jaar, kan bij DUO een levenlanglerenkrediet aanvragen. Dit is een lening om uw opleiding mee te betalen.

Werken en werkzoekenden kunnen een STAP-budget krijgen. Dat is geld voor het volgen van een opleiding. Het STAP-budget vraagt u aan bij UWV. Kijk op de website Rijksoverheid - STAP-budget voor meer informatie. Of op de website van de Competence factory.

Misschien kunt u een scholingsvoucher krijgen. Een scholingsvoucher is een bedrag dat u helpt een opleiding te volgen. Als u uitzendkracht bent, kunt u een scholingsvoucher aanvragen bij Doorzaam.

Heeft u een beperking? Dan krijgt u misschien van de gemeente een individuele studietoeslag om uw inkomsten aan te vullen.

Als u op het voortgezet onderwijs zit, kunt u misschien een tegemoetkoming voor scholieren krijgen. U moet dan tussen de 18 en 30 jaar zijn. Kijk voor meer informatie en alle voorwaarden op de website van Rijksoverheid.

Voor advies kunt u terecht bij het Leerwerkloket. 

Gemeente Den Helder - bijzondere bijstand

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

    \t
  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • \t
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • \t
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder

Telefoonnummer
14 02 23

Leerwerkloket Noord-Holland Noord

Competence factory - STAP-budget

Doorzaam scholingsvoucher

DUO

Website
www.duo.nl

Rijksoverheid - tegemoetkoming schoolkosten scholieren


Heeft u een laag inkomen en geen spaargeld? Dan zijn er verschillende mogelijkheden om de schoolkosten van uw kind te kunnen betalen:

  • Kindpakket. Dit zijn waardebonnen van de gemeente om spullen voor uw kind mee te kopen. Bijvoorbeeld schoolspullen en gymkleding. Kijk op de website van de gemeente voor meer informatie en aanvragen.
  • Kwijtschelding of korting. Bij veel scholen is een kwijtschelding van of korting op schoolkosten mogelijk. Of u vraagt om een regeling voor gespreid betalen. Wilt u weten hoe dat zit op de school van uw kind? Neem contact op met de decaan van de school. Op de website van Scholen aan Zee vindt u meer informatie over schoolkosten.

Als uw kind 18 is geworden, krijgt u geen kinderbijslag meer. Zit uw kind op de middelbare school? Dan kan het een tegemoetkoming voor schoolkosten aanvragen. Kijk voor meer informatie en alle voorwaarden op de website van Rijksoverheid.

U kunt bij het Jeugd Onderwijs en Cultuurfonds en het Jeugdfonds Sport een bijdrage aanvragen voor bijvoorbeeld schoolreisjes naar musea of andere culturele activiteiten. Kijk op de websites of u in aanmerking komt en wie de aanvraag doet.

Gemeente Den Helder - kindpakket

Jeugd Onderwijs en Cultuurfonds

U kunt alleen via de website of per e-mail contact opnemen.

E-mailadres
info@jocdenhelder.nl

Scholen aan Zee - kwijtschelding of reductie

Onderaan de webpagina vindt u formulieren voor aanvragen van kwijtschelding of reductie van schoolkosten.

Rijksoverheid - tegemoetkoming schoolkosten scholieren


Veel studenten hebben een bijbaan om hun studie te kunnen betalen. Met een beperking is werken soms niet mogelijk. Misschien komt u in aanmerking voor individuele studietoeslag. Dat is geld van de gemeente om uw inkomsten aan te vullen.

Heeft u een Wajong-uitkering? Dan behoudt u die tijdens uw studie.

Misschien komt u in aanmerking voor individuele studietoeslag om uw inkomsten aan te vullen. Neem contact op met de gemeente voor bijzondere bijstand.

Gemeente Den Helder - bijzondere bijstand

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

    \t
  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • \t
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • \t
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder

Telefoonnummer
14 02 23

UWV - Wajong

Website
UWV - Wajong


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Cliëntondersteuning vraagt u aan bij MEE & De Wering, Mantelzorgcentrum en RCO De Hoofdzaak. Kijk op de websites voor meer informatie.

Meer informatie over wat cliëntondersteuning is, vindt u op de websites van Regelhulp en de Nationale ombudsman.

Mantelzorgcentrum

Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland. 

Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder

Telefoonnummer
022 374 70 09

MEE & De Wering - cliëntondersteuning

Klik op Ik zoek hulp.

Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder

E-mailadres
info@meewering.nl

Telefoonnummer
088 007 52 00

RCO De Hoofdzaak - cliëntondersteuning

Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder

Telefoonnummer
022 368 46 96

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Regelhulp - cliëntondersteuning


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een familielid, mantelzorger of iemand anders uit uw eigen netwerk
  • uw persoonlijk begeleider of ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie, of
  • een onafhankelijk cliëntondersteuner.

Onafhankelijke cliëntondersteuning vindt u bij MEE & De Wering, bij Mantelzorgcentrum en bij RCO De Hoofdzaak. Dit is gratis.

Mantelzorgcentrum

Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland. 

Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder

Telefoonnummer
022 374 70 09

MEE & De Wering - cliëntondersteuning

Klik op Ik zoek hulp.

Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder

E-mailadres
info@meewering.nl

Telefoonnummer
088 007 52 00

RCO De Hoofdzaak - cliëntondersteuning

Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder

Telefoonnummer
022 368 46 96

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555


U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Juridisch Loket - Alkmaar

Inloopspreekuur:

    \t
  • maandag 9.00 - 11.00 uur
  • \t
  • dinsdag 14.00 - 16.00 uur
  • \t
  • woensdag 9.00 - 11.00 uur

Postadres
Noorderkade 116

Juridisch Loket

Telefoonnummer
0900 80 20 (gratis)

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555