U kunt zelf veel doen om schulden op te lossen of te voorkomen. Maar soms lukt het niet meer om zelf uit de schulden te komen. U kunt dan schuldhulpverlening krijgen. Lees hier over het aflossen van schulden en over de hulp die u kunt krijgen.
Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Cliëntondersteuning vraagt u aan bij MEE & De Wering, Mantelzorgcentrum en RCO De Hoofdzaak. Kijk op de websites voor meer informatie.
Meer informatie over wat cliëntondersteuning is, vindt u op de websites van Regelhulp en de Nationale ombudsman.
Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland.
Klik op Ik zoek hulp.
Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.
Neem zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder als u de huur niet kunt betalen. Vraag bijvoorbeeld of u later mag betalen of in termijnen. De kans wordt zo kleiner dat uw verhuurder u uit huis zet. Kijk voor meer informatie op de website van het Juridisch Loket.
Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.
Kijk op de website van de Belastingdienst of u voor huurtoeslag in aanmerking komt. Of maak een afspraak met het Bureau Schuldhulpverlening van de gemeente.
Moet u toch uw huis uit? Vraag aan familie of vrienden of u bij hen terecht kunt. Dan kan crisisopvang een (tijdelijke) oplossing zijn. Daar krijgt u ook hulp om uit uw crisissituatie te komen. Neem contact op met dnoDoen.
Inloopspreekuur:
dnoDoen biedt hulp aan mensen in Noord-Holland. In Den Helder heeft dnoDoen 3 locaties. Crisis? Bel 0900 736 60 00
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Telefonisch afspraak maken: ma t/m vrij van 8.30 tot 17.00 uur.
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur
Een vrijwilliger van Humanitas Thuisadministratie kan u thuis helpen met uw administratie. Of vraag hulp aan een medewerker van MEE & De Wering.
Vraag hulp aan de gemeente. U krijgt dan een schuldhulpverlener. Er zijn 2 mogelijkheden:
Neem contact op met Bureau Schuldhulpverlening van de gemeente.
Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 9.00 - 17.00 uur.
Telefonisch afspraak maken tussen 9.00-12.00 uur.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Telefonisch afspraak maken: ma t/m vrij van 8.30 tot 17.00 uur.
Misschien gaat u meer of minder verdienen of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer.
Geef alle veranderingen door aan uw schuldhulpverlener bij de gemeente. Het kan invloed hebben op het bedrag dat u moet afbetalen.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Soms kunt u zelf niet beslissen over geld of zorg. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Of als u door hoge schulden in de problemen komt. Iemand anders kan dan voor u beslissingen nemen. Dat kan op verschillende manieren:
U vraagt mentorschap, bewindvoering en curatele aan via de rechter. U kunt het voor uzelf aanvragen of voor iemand anders. Voor meer informatie kijkt u op de websites van de Rechtspraak en de Rijksoverheid. U leest hier ook hoe u mentorschap, bewindvoering of curatele aanvraagt.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Ga naar het Juridisch Loket. Of maak een afspraak met MEE & de Wering.
Inloopspreekuur:
Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 8.30-17.00 uur.
Vaak kunt u uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u bij de organisatie of het bedrijf waar u de schuld heeft. Ook kunt u vragen om een betalingsregeling. U betaalt de schuld dan bijvoorbeeld in kleine delen af. Kijk op de website Zelf je schulden regelen voor tips en informatie.
Vul de test in op Geldfit.nl. Dan krijgt u tips over omgaan met geld in uw situatie.
Kijk op de website van het Juridisch Loket. Zij bieden hulp en informatie. Op de website van Nibud vindt u een stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken. Of download gratis de mobiele app fiKks. Via de app helpt een vrijwillige buddy om uw geldzaken op orde te krijgen. Kijk op de website voor meer informatie.
Ook op de website Wijzer in geldzaken vindt u informatie over omgaan met schulden.
Misschien kunt u inkomenstoeslag van de gemeente krijgen. Neem contact op met de gemeente voor alle voorwaarden.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Telefonisch afspraak maken: ma t/m vr 8.30 - 12.00 uur
Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.
Mobiele app om met hulp van een vrijwillige buddy de geldzaken op orde te krijgen.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Onafhankelijke cliëntondersteuning vindt u bij MEE & De Wering, bij Mantelzorgcentrum en bij RCO De Hoofdzaak. Dit is gratis.
Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland.
Klik op Ik zoek hulp.
Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Inloopspreekuur:
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.