Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Cliëntondersteuning vraagt u aan bij MEE & De Wering, Mantelzorgcentrum en RCO De Hoofdzaak. Kijk op de websites voor meer informatie.
Meer informatie over wat cliëntondersteuning is, vindt u op de websites van Regelhulp en de Nationale ombudsman.
Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland.
Klik op Ik zoek hulp.
Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.
Het is mogelijk om extra geld te krijgen voor uw kind. Bijvoorbeeld om uw kind te laten sporten. Maar ook voor een fiets of computer.
Misschien komt u in aanmerking voor een bijdrage van het Jeugdfonds Sport Den Helder. Verpleegkundigen van de GGD kunnen helpen bij de aanvraag.
Vraag bij de gemeente een kindpakket aan. Hiermee kunt u spullen voor uw kind kopen. Op de website vindt u meer informatie over de voorwaarden en het aanvragen.
Humanitas, Y Camps en Stichting Heppie organiseren kindervakantieweken. Dit doen ze speciaal voor kinderen die om financiële redenen niet op vakantie kunnen.
Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 9.00 - 17.00 uur
Aanvragen alleen door een intermediair via www.allekinderendoenmee.nl.
Locatie: Gezondheidscentrum
Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 8.30-17.00 uur
Heeft u een laag inkomen en geen spaargeld? Dan zijn er verschillende mogelijkheden om de schoolkosten van uw kind te kunnen betalen:
Als uw kind 18 is geworden, krijgt u geen kinderbijslag meer. Zit uw kind op de middelbare school? Dan kan het een tegemoetkoming voor schoolkosten aanvragen. Kijk voor meer informatie en alle voorwaarden op de website van Rijksoverheid.
U kunt bij het Jeugd Onderwijs en Cultuurfonds en het Jeugdfonds Sport een bijdrage aanvragen voor bijvoorbeeld schoolreisjes naar musea of andere culturele activiteiten. Kijk op de websites of u in aanmerking komt en wie de aanvraag doet.
U kunt alleen via de website of per e-mail contact opnemen.
Onderaan de webpagina vindt u formulieren voor aanvragen van kwijtschelding of reductie van schoolkosten.
Sam& is een samenwerkingsverband van Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Nationaal Fonds Kinderhulp en Stichting Jarige Job.
Kinderopvangtoeslag is geld van de Rijksoverheid om de kinderopvang te helpen betalen. U vraagt kinderopvangtoeslag aan bij de Belastingdienst. Doe dit binnen 3 maanden, dan loopt u geen toeslag mis. De Belastingdienst betaalt kinderopvangtoeslag tot 3 maanden terug.
Of u recht heeft op kinderopvangtoeslag hangt onder andere af van:
Peuterspeelzalen vallen ook onder kinderopvang. U kunt dus ook kinderopvangtoeslag aanvragen als uw kind naar de peuterspeelzaal gaat. Kijk op de website van de Belastingdienst voor meer informatie.
De gemeente betaalt soms ook mee aan de kosten van de kinderopvang. Bijvoorbeeld als u geen recht heeft op kinderopvangtoeslag maar wel kinderopvang nodig heeft. Bijvoorbeeld omdat u een ziekte of beperking heeft. Of omdat u een bijstandsuitkering krijgt en cursussen volgt om werk te vinden.
In het Landelijk Register Kinderopvang vindt u de opvangvoorzieningen die de overheid heeft goedgekeurd.
Wilt u hulp bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag? Bij de Informatiewinkel van MEE & De Wering kunt u terecht voor hulp en advies. Of bij het kinderdagverblijf van uw kind.
Maatschappelijke hulpverlening telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 9.00 - 11.00 uur;
Inloopspreekuur sociaal-juridische hulpverlening: dinsdag 9.00 - 11.00 uur;
Sociaal juridische hulpverlening op afspraak: maandag en woensdag 10.00 - 12.00 uur.
U krijgt kinderbijslag als u zorgt voor een kind dat jonger is dan 18 jaar. Ook als het niet uw eigen kind is, maar bijvoorbeeld een pleegkind of een stiefkind.
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) regelt de kinderbijslag. Zij storten het iedere 3 maanden op uw rekening. Voor uw eerste kind moet u zelf kinderbijslag aanvragen. U krijgt hierover vanzelf een brief van de SVB. Als u een tweede of volgend kind krijgt hoeft u niets te doen. De SVB past het dan voor u aan.
Heeft u een thuiswonend kind met een ziekte of beperking? Dan krijgt u misschien dubbele kinderbijslag. U krijgt dan 2 keer zoveel geld om te helpen bij de extra kosten die u heeft. Dit kan alleen als uw kind bij u thuis woont en tussen de 3 en 18 jaar oud is. Neem voor meer informatie en het aanvragen contact op met de SVB.
Als uw kind 18 is geworden, krijgt u geen kinderbijslag meer. Zit uw kind op de middelbare school? Dan kan het een tegemoetkoming voor schoolkosten aanvragen. Kijk voor meer informatie en alle voorwaarden op de website van Rijksoverheid.
Heeft u problemen met het aanvragen van kinderbijslag? Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.
Vrijwilligers vindt u bij Noordkopvoorelkaar en bij Humanitas Thuisadministratie.
Vrijwilligerspunt van MEE & De Wering.
Het vrijwilligerspunt is vanwege corona tijdelijk gesloten. Er is nu helaas geen mogelijkheid tot bezoeken.
Ze zijn wel te bereiken via telefoon en e- mail.
Het kindgebonden budget is geld van de Rijksoverheid voor gezinnen met kinderen. Elk gezin met kinderen onder de 18 jaar kan een kindgebonden budget aanvragen. Dit doet u bij de Belastingdienst. U kunt het kindgebonden budget voor dit jaar aanvragen tot 1 september volgend jaar. Krijgt u al een toeslag? Dan krijgt u vanzelf kindgebonden budget als u er recht op heeft.
Heeft u recht op kindgebonden budget? Hoeveel u krijgt hangt onder andere af van:
Wilt u meer weten over kindgebonden budget? Kijk dan op de website van de Belastingdienst.
Wilt u hulp bij het aanvragen van kindgebonden budget?
Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.
Vrijwilligers vindt u bij Noordkopvoorelkaar en Humanitas Thuisadministratie. U kunt ook terecht in de Informatiewinkel in MFC 't Wijkhuis en MFC De Boerderij.
Buurtontmoetingspunt in boerderij De Schooten op vrijdagochtend 9.00 - 12.00 uur
Vrijwilligerspunt van MEE & De Wering.
Het vrijwilligerspunt is vanwege corona tijdelijk gesloten. Er is nu helaas geen mogelijkheid tot bezoeken.
Ze zijn wel te bereiken via telefoon en e- mail.
Maatschappelijke hulpverlening telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 9.00 - 11.00 uur;
Inloopspreekuur sociaal-juridische hulpverlening: dinsdag 9.00 - 11.00 uur;
Sociaal juridische hulpverlening op afspraak: maandag en woensdag 10.00 - 12.00 uur.
Misschien gaat u meer of minder verdienen, samenwonen of krijgt u een volgend kind. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de Belastingdienst of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.
Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van de Belastingdienst of neem contact op met de gemeente.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Onafhankelijke cliëntondersteuning vindt u bij MEE & De Wering, bij Mantelzorgcentrum en bij RCO De Hoofdzaak. Dit is gratis.
Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland.
Klik op Ik zoek hulp.
Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Inloopspreekuur:
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.