Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Cliëntondersteuning vraagt u aan bij MEE & De Wering, Mantelzorgcentrum en RCO De Hoofdzaak. Kijk op de websites voor meer informatie.
Meer informatie over wat cliëntondersteuning is, vindt u op de websites van Regelhulp en de Nationale ombudsman.
Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland.
Klik op Ik zoek hulp.
Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.
Als u (tijdelijk) de kosten van het wonen niet kunt betalen, komt u misschien in aanmerking voor een regeling van de Rijksoverheid of uw gemeente. Er gelden altijd regels en voorwaarden voor deze hulp. Vraag uw gemeente om meer informatie. Of kijk op de website van de Belastingdienst.
Huurtoeslag is geld van de Rijksoverheid om uw huur te helpen betalen. Huurtoeslag is bedoeld voor mensen met een laag inkomen. U vraagt huurtoeslag aan bij de Belastingdienst. U kunt uw huurtoeslag voor dit jaar aanvragen tot 1 september volgend jaar.
Of u recht heeft op huurtoeslag hangt onder andere af van:
Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie.
Is uw inkomen plotseling gedaald door bijvoorbeeld ziekte of werkloosheid en kunt u uw huur of hypotheek niet meer betalen? Misschien kunt u woonkostentoeslag krijgen. Dat is een tijdelijke bijdrage van de gemeente. U kunt deze alleen krijgen als u geen huurtoeslag krijgt.
Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand. U vraagt het aan bij de gemeente.
Op de website Regelhulp vindt u meer uitleg.
Bijzondere bijstand is geld van de gemeente om u te helpen als u bijzondere kosten heeft. U heeft zelf te weinig inkomen om deze kosten te betalen. Voorbeelden zijn:
Of uw kosten bijzonder zijn, hangt af van uw situatie. Daarom wordt elke aanvraag apart bekeken en beoordeeld. Iedereen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het maakt niet uit of u werkt, een uitkering krijgt of een pensioen. De hoogte van uw inkomen is wel belangrijk.
Bijzondere bijstand vraagt u aan bij de gemeente. Kijk voor uitleg op de website van de gemeente. Geef het geld nog niet uit. Wacht op de beslissing van de gemeente.
Moet u door een slechte gezondheid of een beperking verhuizen naar een andere woning, zoals een aangepaste woning of een seniorenwoning? Dan krijgt u misschien een verhuiskostenvergoeding. Vraag de gemeente naar de voorwaarden.
Kunt u de gemeentebelastingen zoals afvalstoffenheffing en onroerendezaakbelasting niet betalen? De gemeente kan de belasting kwijtschelden. U hoeft dan niet te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen als u een laag inkomen heeft en geen spaargeld. Vraag de gemeente om meer informatie.
Moet u wel betalen? U kunt de gemeentebelasting ook in delen betalen. Lukt dit niet? Vraag dan een betalingsregeling aan.
Individuele inkomenstoeslag is geld van de gemeente voor mensen die langere tijd een laag inkomen hebben. U bepaalt zelf waar u het geld aan uitgeeft.
U kunt de toeslag 1 keer per 12 maanden aanvragen. Of u recht heeft op individuele inkomenstoeslag, hangt bijvoorbeeld af van:
U vraagt individuele inkomenstoeslag aan bij de gemeente.
De energietoeslag is geld van de gemeente voor huishoudens met een laag inkomen om de sterk gestegen energierekening te betalen. Heeft u een uitkering van de gemeente? Dan ontvangt u de toeslag automatisch. Andere huishoudens met een inkomen rond bijstandsniveau doen zelf een aanvraag bij de gemeente.
Vindt u het aanvragen van een toeslag moeilijk? Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen. Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Vraag het dan aan een vrijwilliger.
Vrijwilligers vindt u bij Humanitas Thuisadministratie en Noordkopvoorelkaar. U kunt ook terecht bij MEE & De Wering.
Vrijwilligerspunt van MEE & De Wering.
Het vrijwilligerspunt is vanwege corona tijdelijk gesloten. Er is nu helaas geen mogelijkheid tot bezoeken.
Ze zijn wel te bereiken via telefoon en e- mail.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Telefonisch afspraak maken: ma t/m vr 8.30 - 12.00 uur
Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 9.00 - 17.00 uur.
Telefonisch afspraak maken tussen 9.00-12.00 uur.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Misschien gaat u meer of minder verdienen, samenwonen of krijgt u een kind. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de Belastingdienst of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.
Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van de Belastingdienst of neem contact op met de gemeente.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Onafhankelijke cliëntondersteuning vindt u bij MEE & De Wering, bij Mantelzorgcentrum en bij RCO De Hoofdzaak. Dit is gratis.
Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland.
Klik op Ik zoek hulp.
Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Inloopspreekuur:
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.