In gesprek met de gemeente

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Cliëntondersteuning vraagt u aan bij MEE & De Wering, Mantelzorgcentrum en RCO De Hoofdzaak. Kijk op de websites voor meer informatie.

Meer informatie over wat cliëntondersteuning is, vindt u op de websites van Regelhulp en de Nationale ombudsman.

Mantelzorgcentrum

Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland. 

Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder
Website
www.mantelzorgcentrum.nl
E-mailadres
info@mantelzorgcentrum.nl
Telefoonnummer
022 374 70 09

MEE & De Wering - cliëntondersteuning

Klik op Ik zoek hulp.

Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00

RCO De Hoofdzaak - cliëntondersteuning

Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder
Website
www.rcodehoofdzaak.org/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning-kop@rcodehoofdzaak.org
Telefoonnummer
022 368 46 96

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

De gemeente kan u helpen op verschillende manieren. Of u ondersteuning krijgt van de gemeente hangt af van uw persoonlijke situatie. Ook welke ondersteuning u krijgt hangt daar van af.

Het contact met de gemeente gaat zo:

  • U meldt zich bij de gemeente voor een gesprek over ondersteuning. Dat gesprek heet een keukentafelgesprek.
  • Samen met de gemeente bespreekt u:
    • uw situatie
    • wat u zelf kunt doen
    • wat familie, vrienden en buren kunnen doen
    • welke zorg en ondersteuning u wilt
  • De gemeente besluit of u ondersteuning van de gemeente nodig heeft of andere ondersteuning.
  • De gemeente besluit welke ondersteuning u krijgt.

Er zijn verschillende soorten ondersteuning. Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, verzorging aan huis, aanpassingen aan uw huis of een scootmobiel.

Vindt u het moeilijk om een keukentafelgesprek te voeren? Vraag hulp aan een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner helpt u het gesprek voor te bereiden en kan met u mee naar het keukentafelgesprek. Hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

Een cliëntondersteuner vindt u bij MEE & De Wering, het Mantelzorgcentrum en RCO De Hoofdzaak.

Meer informatie over het keukentafelgesprek vindt u op de website Zo zorg ik.

Mantelzorgcentrum

Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland. 

Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder
Website
www.mantelzorgcentrum.nl
E-mailadres
info@mantelzorgcentrum.nl
Telefoonnummer
022 374 70 09

MEE & De Wering - cliëntondersteuning

Klik op Ik zoek hulp.

Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00

Gemeente Den Helder - hulp door gemeente (Wmo)

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

    \t
  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • \t
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • \t
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Telefonisch afspraak maken: ma t/m vr 8.30 - 12.00 uur

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl/wmo
Telefoonnummer
14 02 23

RCO De Hoofdzaak - cliëntondersteuning

Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder
Website
www.rcodehoofdzaak.org/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning-kop@rcodehoofdzaak.org
Telefoonnummer
022 368 46 96

Heeft u recht op hulp van de gemeente? Dan krijgt u meestal een Wmo-voorziening. Die is bedoeld om te zorgen dat u langer thuis kunt blijven wonen. En dat u de dagelijkse dingen kunt blijven doen. Een Wmo-voorziening kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • een woonvoorziening: zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening: zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • huishoudelijke hulp
  • begeleiding en dagbesteding
  • kortdurend verblijf

Een Wmo-voorziening is een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening:

  • Een algemene voorziening is voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan een boodschappendienst.
  • Een maatwerkvoorziening is een voorziening speciaal voor u. De voorziening wordt dan op uw situatie afgestemd. Bijvoorbeeld een aanpassing in uw woning.

Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. Op de website van de gemeente vindt u meer informatie.

Als de gemeente u een Wmo-voorziening toewijst, kunt u kiezen uit:

  • zorg in natura (ZIN)
  • persoonsgebonden budget (pgb)
  • financiële tegemoetkoming

Kiest u voor zorg 'in natura'? Dan kiest de gemeente welke zorg u krijgt en van wie. U kunt ook kiezen om uw zorg of hulp in te kopen met een pgb. U regelt dit zelf.

Met de eigen bijdrage betaalt u een deel van de kosten voor zorg uit de Wmo of Wlz. Het CAK stelt de hoogte van uw eigen bijdrage vast. Bereken de maximale hoogte van de eigen bijdrage met het rekenprogramma van het CAK. Of gebruik hiervoor de app. Ook kunt u het CAK bellen voor hulp bij het invullen.

Kunt u de eigen bijdrage voor uw zorg niet betalen? Als u een laag inkomen heeft, kunt u zich via de gemeente aansluiten bij de collectieve zorgverzekering. U krijgt dan in sommige gevallen uw eigen bijdrage terug via uw verzekering.

Heeft u extra hulp, informatie of advies nodig? U kunt hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Die vindt u bij MEE & De Wering, bij Mantelzorgcentrum en bij RCO De Hoofdzaak.

CAK

Website
www.hetcak.nl
Telefoonnummer
0800 19 25

Mantelzorgcentrum

Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland. 

Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder
Website
www.mantelzorgcentrum.nl
E-mailadres
info@mantelzorgcentrum.nl
Telefoonnummer
022 374 70 09

MEE & De Wering - cliëntondersteuning

Klik op Ik zoek hulp.

Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00

Gemeente Den Helder - goedkopere zorgverzekering (Univé Gemeentepakket)

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

    \t
  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • \t
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • \t
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Telefonisch afspraak maken: ma t/m vr 8.30 - 12.00 uur

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl/goedkopere-zorgverzekering
Telefoonnummer
14 02 23

Gemeente Den Helder - hulp door gemeente (Wmo)

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

    \t
  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • \t
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • \t
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Telefonisch afspraak maken: ma t/m vr 8.30 - 12.00 uur

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl/wmo
Telefoonnummer
14 02 23

RCO De Hoofdzaak - cliëntondersteuning

Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder
Website
www.rcodehoofdzaak.org/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning-kop@rcodehoofdzaak.org
Telefoonnummer
022 368 46 96

Een algemene voorziening is hulp waarvoor u geen advies van de gemeente nodig heeft. Deze hulp koopt u zelf of vraagt u zelf aan. Bijvoorbeeld:

  • maaltijdservice
  • boodschappendienst
  • hulp van een vrijwilliger
  • (ondersteuning voor) mantelzorg

Misschien moet u een bijdrage betalen voor deze voorzieningen. Vraag ernaar bij de gemeente.

Heeft u hulp of advies nodig? Neem contact op met MEE & De Wering.

MEE & De Wering - contactinformatie

Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 9.00 - 17.00 uur.

Telefonisch afspraak maken tussen 9.00-12.00 uur.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl/contactinformatie
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 00 75 200

Geef veranderingen altijd door aan de gemeente. Bijvoorbeeld een nieuw adres of een verandering van het aantal mensen waarmee u samenwoont. Maar ook als uw gezondheid beter of slechter is geworden. Of als u andere hulp nodig heeft.

Gemeente Den Helder - bezoekadres Sociaal Domein

Openingstijden balies Klantcontactcentrum:

Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.

  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.30 - 17.00 uur (op afspraak)
  • donderdag: 8.30 - 19.30 uur (op afspraak)
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 uur (op afspraak)

Bezoekadres
Kerkgracht 1
1782 GJ Den Helder
Website
www.denhelder.nl
Telefoonnummer
14 02 23

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een familielid, mantelzorger of iemand anders uit uw eigen netwerk
  • uw persoonlijk begeleider of ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie, of
  • een onafhankelijk cliëntondersteuner.

Onafhankelijke cliëntondersteuning vindt u bij MEE & De Wering, bij Mantelzorgcentrum en bij RCO De Hoofdzaak. Dit is gratis.

Mantelzorgcentrum

Het Mantelzorgcentrum is het expertisecentrum mantelzorg voor de Kop van Noord-Holland. 

Bezoekadres
Gravin Magdalena van Waardenburglaan 22
1785 JP Den Helder
Website
www.mantelzorgcentrum.nl
E-mailadres
info@mantelzorgcentrum.nl
Telefoonnummer
022 374 70 09

MEE & De Wering - cliëntondersteuning

Klik op Ik zoek hulp.

Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.

Bezoekadres
Bernhardplein 76E
1781 HK Den Helder
Website
www.meewering.nl
E-mailadres
info@meewering.nl
Telefoonnummer
088 007 52 00

RCO De Hoofdzaak - cliëntondersteuning

Bezoekadres
Bernardplein 76C
1781 HK Den Helder
Website
www.rcodehoofdzaak.org/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning-kop@rcodehoofdzaak.org
Telefoonnummer
022 368 46 96

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Juridisch Loket - Alkmaar

Inloopspreekuur:

    \t
  • maandag 9.00 - 11.00 uur
  • \t
  • dinsdag 14.00 - 16.00 uur
  • \t
  • woensdag 9.00 - 11.00 uur

Postadres
Noorderkade 116
Website
www.juridischloket.nl/alkmaar
Telefoonnummer
0900 80 20 (€ 0,25 per minuut)

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)

Zorg tijdens de laatste levensfase heet palliatieve zorg. Op de website Over palliatieve zorg ziet u wat stervensbegeleiding is en welke zorg daarbij komt kijken. Kijk ook op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.

Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Op de website Netwerk Palliatieve Zorg Kop van Noord-Holland vindt u meer informatie over palliatieve zorg. U kunt ook bellen. Bij Humanitas vindt u vrijwilligers die u thuis ondersteunen. Of ga langs bij het Inloophuis Den Helder.

Ongeneeslijk.nl

Nieuws, informatie en lotgenotencontact voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn en hun naasten

Website
www.ongeneeslijk.nl

Inloophuis Den Helder e.o.

Vrije inloop: di, wo en do 10.00-16.00 uur en woensdagavond 19.00-21.30 uur.
Geen vrije inloop: maandag 13.00-14.30 uur en vrijdag 13.30-16.30 uur.

Bezoekadres
Marsdiepstraat 621a
1784 AM Den Helder
Postadres
Marsdiepstraat 621a
Website
www.inloophuisdenhelder.nl
E-mailadres
info@inloophuisdenhelder.nl
Telefoonnummer
022 374 70 41

Netwerk Palliatieve Zorg Kop van Noord-Holland

Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 9.00 - 17.00 uur.

Bezoekadres
Drechterwaard 100- 104
1824 DX Alkmaar
Postadres
Drechterwaard 100- 104
Website
www.netwerkpalliatievezorg.nl/Kop-van-Noord-Holland
Telefoonnummer
072 541 46 00

Humanitas - terminale zorg

Bezoekadres
Bernhardplein 76 H
1781 HK Den Helder
Website
www.humanitas.nl/kop-van-noord-holland/vrijwillige-palliatieve-terminale-zorg-vptz
E-mailadres
g.tijm@humanitas.nl of o.vanmoorselaar@humanitas.nl
Telefoonnummer
06 13 95 0431 of 06 35 12 0550

Over palliatieve zorg

Website
www.overpalliatievezorg.nl

Rijksoverheid - palliatieve zorg

Website
www.rijksoverheid.nl/palliatieve-zorg

Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE)

Website
www.nvve.nl
Telefoonnummer
020 62 00 690