Soms zijn aanpassingen aan uw huis nodig. Bijvoorbeeld als u door ouderdom, ziekte of een handicap moeite heeft met lopen en bewegen.
Aanpassingen in huis zijn bijvoorbeeld:
Kijk op de website Mijn huis op maat voor informatie over de mogelijkheden.
Lukt het aanpassen van uw woning u niet zelf? Vraag uw familie, vrienden of buren om hulp. Of schakel een vrijwilliger of vakmensen in. Als u uw woning huurt, zijn er regels voor wat u wel en niet mag aanpassen. Ook kan uw verhuurder u mogelijk helpen.
De gemeente vergoedt soms aanpassingen die nodig zijn om zelfstandig te blijven wonen. Maar niet alles. Ook is er een eigen bijdrage. Vraag uw gemeente om meer informatie.
Op de website Veiligheid vindt u veel tips om het veiliger te maken in huis. Vrijwilligers vindt u bij Noordkopvoorelkaar en We helpen.
Vrijwilligerspunt van MEE & De Wering.
Het vrijwilligerspunt is vanwege corona tijdelijk gesloten. Er is nu helaas geen mogelijkheid tot bezoeken.
Ze zijn wel te bereiken via telefoon en e- mail.
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Telefonisch afspraak maken: ma t/m vr 8.30 - 12.00 uur
Meld de plekken waar u zich onveilig voelt bij een wijk- of buurtagent. Geef het door aan de gemeente als de straatverlichting niet werkt. Of maak een (anonieme) melding als u iets hoort of ziet waar u zich niet prettig bij voelt.
Voelt u zich onveilig omdat u iets naars heeft meegemaakt zoals een inbraak, brand of geweld? Praat over uw gevoelens. Bel bijvoorbeeld De Luisterlijn. Slachtofferhulp kan u ook helpen.
Kijk ook naar de mogelijkheden om uw huis beter te beveiligen. Op de website van de brandweer staan tips om brand te voorkomen. Op de website Maak het ze niet te makkelijk vindt u tips tegen inbraak.
Steeds meer buurten hebben WhatsApp Buurtpreventie. Via een WhatsApp-groep wisselt u gratis informatie uit over uw buurt. Bijvoorbeeld over een inbraak of iemand die zich verdacht gedraagt. Zo helpt u mee aan een veiligere buurt en kunt u inbraken voorkomen.
Via de website van de gemeente downloadt u gratis de app Meldingen openbare ruimte. Daarmee doet u snel en makkelijk een melding. U kunt ook contact opnemen met de wijkcongiërge.
Op de webpagina vindt u de namen en telefoonnummers van de wijkconciërges.
Telefonisch melden op ma t/m vr 8.30 - 12.00 uur. U kunt ook de app Makkelijk Melden gebruiken. Kijk op de website voor meer informatie.
Biedt emotionele hulp, begeleiding in het strafproces en hulp bij schadevergoeding.
Dag en nacht een luisterend oor
Personenalarmering is een alarmeringssysteem om bij nood hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld als u in huis bent gevallen of u zich plotseling niet goed voelt. U kunt dag en nacht een meldpost waarschuwen. Dit doet u via een knop in uw huis of via een zender om uw nek, pols of broekriem. Of u gebruikt een mobiele telefoon.
Heeft u personenalarmering nodig? Informeer bij uw zorgverzekeraar of u een deel van de kosten vergoed krijgt. Soms helpt de gemeente met de kosten.
U kunt personenalarmering aanvragen bij thuiszorgorganisaties.
Bijvoorbeeld bij Omring en Regiocontrol. Ook EnergieService Noordwest biedt personenalarmering aan. Kijk op de websites voor meer informatie.
Wilt u advies over personenalarmering? Vraag een gesprek aan met een cliëntondersteuner van MEE & De Wering. Of neem contact op met een adviseur van een ouderenbond. Bijvoorbeeld van de PCOB, KBO of LSBO.
Klik op Ik zoek hulp.
Openingstijden: ma t/m vr 8.30-17.00 uur. Telefonisch aanmelden tussen 9.00-12.00 uur.
Op de website vindt u contactgegevens, ledenservice en activiteiten.
Secretariaat: Annemarie Leemans
Openingstijden balies Klantcontactcentrum:
Alleen open voor dringende zaken op afspraak vanwege coronavirus.
Probeer de problemen eerst zelf met uw buren te bespreken. Op de website Problemen met je buren vindt u informatie en tips. De website van de politie vertelt wat u kunt doen bij geluidsoverlast van uw buren.
Komt u er samen niet uit? Neem contact op met maatschappelijk werk van MEE & De Wering. Of leg uw vraag voor aan Buurtbemiddeling Den Helder via het contactformulier.
Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 9.00 - 17.00 uur.
Telefonisch afspraak maken tussen 9.00-12.00 uur.